Doktorarbeit: Literaturarbeit im Französischunterricht der gymnasialen Oberstufe

Literaturarbeit im Französischunterricht der gymnasialen Oberstufe

Eine empirische Untersuchung an baden-württembergischen Gymnasien

Buch beschaffeneBook-Anfrage

LINGUA – Fremdsprachenunterricht in Forschung und Praxis, volume 36

Hamburg , 324 pages

ISBN 978-3-8300-9161-5 (print) |ISBN 978-3-339-09161-1 (eBook)

Rezension

[...] Insgesamt bleibt festzuhalten, dass Mohr eine sehr gut lesbare Arbeit vorlegt, die einem roten Faden folgt und in der sich Leserinnen und Leser problemlos orientieren können. Wenngleich der Autor sich dem Französischunterricht widmet, dürften die Auswertungen der Lehrerinterviews und der Schülerdiskussionen auch für Kolleginnen und Kollegen anderer moderner Fremdsprachen lesenswert sein, die sich für den Stellenwert von Literatur im Oberstufenunterricht interessieren. Die angesprochene Leserschaft besteht demnach nicht ausschließlich aus Studierenden und Lehrkräften des Französischen. [...]

Frank Schöpp in: Zeitschrift für romanische Sprachen und ihre Didaktik, ZRomSD 12,1 (2018)


About this book deutschenglish

Do students read literature in modern language teaching? What part should literature play in the teachers’ and students’ view? Can literature motivate students for a foreign language and can literature improve students’ fluency?

This book deals with the significance of literature in language teaching. It outlines the current state of research on foreign-language literature didactics. Furthermore it discusses the role of literature in education policy documents, e.g the European Reference Frame for languages or the stadardized requirements in the exam for the „Abitur“ (A-levels) in French as a foreign language. This is followed by an empirical research concerning the question of the status quo of literature in teaching French as a foreign language. The focus of the empirical research identifies opportunities that literature can offer in modern language teaching. On the one hand the book questions, whether literature probably offers better opportunities than factual texts, to encourage students to talk in the foreign language. On the other hand other aspects concerning literature are dealt with (what exactly is literature? What sort of literature should be read?). To answer these questions, students carried out group discussions as well as guidelined interviews with teachers. In addition to the detailed illustration of the methodological procedural method of the empirical research, manifold research results are depicted in detail. Although explicitly designed for French as a foreign language, this book provides fundamental insight into language teaching and the significance of literature in general.

Ihr Werk im Verlag Dr. Kovač

Bibliothek, Bücher, Monitore

Möchten Sie Ihre wissenschaftliche Arbeit publizieren? Erfahren Sie mehr über unsere günstigen Konditionen und unseren Service für Autorinnen und Autoren.