Eva Koethen (Hrsg./Ed.)Begegnungen zwischen Kunst, Philosophie und Wissenschaft
Encounters Between Art, Philosophy and Science
Schriften zur Kulturwissenschaft, volume 114
Hamburg 2015, 352 pages
ISBN 978-3-8300-8049-7 (print)
ISBN 978-3-339-08049-3 (eBook)
About this book deutschenglish
ENCOUNTERS BETWEEN ART, PHILOSOPHY AND SCIENCE brings together papers presented at an international conference with the same title and seeks to initiate a fruitful exchange between theoretical reflections and artistic practice. This volume, presented in German and English, opens up a broad range of perspectives on different aspects of abstraction and concretion, on associated aesthetic phenomena and literary evidence. Interdisciplinary in approach, each paper engages with images and texts in a different way, allowing for a fascinating juxtaposition of perspectives and serving as a mirror of what was a lively exchange of insights and views. An important point of reference is Friedrich Nietzsche, who showed ways towards a ‘more joyful’ science and ‘physiologically-supported search for truth’.
With contributions by Sabine Amstad, Hinderk Emrich, Annegret Kehrbaum, Reinhard Knodt, Eva Koethen, Wiebrecht Ries, Thorsten Schirmer and Marcella Tarozzi-Goldsmith, whose poetic and pictorial aphorisms are illustrated in colour in this volume.
contents
Vorwort der Herausgeberin Eva Koethen
Foreword of the editor Eva Koethen
Eva Koethen:
Zum Beweg-Grund der Kunst und seinen Wirkungen
The Ground of Motivation of Art and its Effects
Reinhard Knodt:
Korrespondenz und Atmosphäre: Für eine Philosophie der ästhetischen Korrespondenzen
Correspondence and Atmosphere: For a Philosophy of Aesthetic Correspondences
Wiebrecht Ries:
Nietzsche und seine ästhetische Philosophie des Lebens
Presentation of Nietzsche and his Aesthetic Philosophy of Life
Marcella Tarozzi:
Nietzsche, der Aphoristiker
Nietzsche, the Aphorist
Abstrakte Aquarelle und Aphorismen
(Werkpräsentation, großer Bildteil)
Abstract Water Colors and Aphorisms
Warum Kunst?
Why Art?
Hinderk Emrich:
Synthesis –Atmosphäre – Schönheit
Synthesis – Atmosphere – Beauty
Thorsten Schirmer:
Konkretion versus Abstraktion in der Maltradition Ostasiens
Concretion versus Abstraction in the Painting Tradition of East Asia
Sabine Amstad
Üben als Prozess
Practice as Process
Annegret Kehrbaum
Hannovers Abstrakte und Paris, 1930-33
Hanover’s Abstract Artists and Paris, 1930-33
Biografien der Autoren
Biographies of the Authors
Keywords
ÄsthetikFriedrich NietzscheInterkulturelle AspekteKunstphilosophieKunst und PsycheKunstwissenschaftTransdisziplinäre ForschungTransdisziplinäre WissenschaftIhr Werk im Verlag Dr. Kovač
Möchten Sie Ihre wissenschaftliche Arbeit publizieren? Erfahren Sie mehr über unsere günstigen Konditionen und unseren Service für Autorinnen und Autoren.